De begagnade bilarnas djungel
Det första bilköpet kan kännas hissnande. Vilken bil ska man köpa, var ska man köpa bilen och vad ska man tänka på? Det finns i alla fall en sak som är säker. En ny bil förlorar alltid värde så fort den första ägaren har satt sig bakom ratten, så den smarte bilköparen köper bilen begagnat. Självklart kan den begagnade bilmarknaden kännas som en djungel, även om man har lite koll på vad man från början är ute efter.
Den första frågan man ska ställa till sig själv innan man börjar bena i bildjungeln är trots allt just det: vad är jag ute efter? Vad ska jag ha bilen till? Är det ett tilltänkt pendlingsfordon? Kommer den att köras långa eller korta sträckor, i stads- eller lantmiljö? Kommer den behöva klara snö och halka, eller kommer den att hållas i mildare klimat? Hur många passagerare kommer oftast att färdas i bilen? Är den tänkt för en soloförare, eller en stor barnfamilj med hund? Från sina egna svar kan man sen med lite eftersökning börja filtrera ner till passande märken och modeller som passar den typ av bilkörning som just dina behov kräver.
Märken och modeller efter egna behov
Ett bra tips är att ta en sväng ner till sin närmsta allmänna bilverkstad med de kriterier man kan lista upp och helt enkelt fråga vilka märken och modeller de kan rekommendera. De kan också vara värt att nämna sin tänkta prisklass, eller åtminstone fråga i vilken prisklass man kan tänkas hamna i med ett fordon som uppfyller ens tänkta kriterier. Prisskillnaden kan vara stor mellan olika bilmärken på modeller med i stort sett samma funktion. Det kan bero på popularitet och marknadsföring, men också tillverkningsland och tillgänglighet. Något att tänka lite extra på är att om något längre fram i tiden måste bytas ut på bilen, är det generellt både enklare och billigare att hitta reservdelar till en modell som är vanligt förekommande, än en raritet. Det kan låta tråkigt att följa strömmen, men ofta finns det också en anledning till att en viss modell och årgång har nått en viss popularitet. På marknaden ser man ofta starka trender för bilar som genom åren har visat sig ha hög funktion och varit pålitliga. Visst kan det finnas bilar med låg popularitet och hög prestanda, men oftast är mindre vanliga modeller signifikant dyrare än sina mer förekommande motparter som uppfyller liknande kriterier.
Surfa fram genom marknaden
När man väl vet på ett ungefär vilken typ av bil man är ute efter är det dags att börja leta sig igenom marknaden. Förr i tiden var det antagligen vanligast att hitta begagnade bilar till salu genom annonser i den lokala tidningen, eller kanske på anslagstavlan i mataffären.
Även om vi fortfarande har både tidningar och anslagstavlor, är det idag allra vanligast att både säljare och köpare av begagnade bilar söker sig till köp- och säljsidor på nätet, såsom bytbil.se och blocket. Genom att leta på flera sidor, och scrolla igenom utbudet kan man få en överblick över vad de bilar man letar efter för tillfället säljs för, och hur stort sälj- och köptrycket är i nuläget. Det kan vara smart att bevaka ett par annonser innan man är redo att köpa, bara för att känna av läget. Är det hög tillgänglighet eller låg, och är det högt köptryck eller inte? Framför allt vill man veta vilket pris som är rimligt, och hur snabb man måste vara att nappa när just den bil man vill ha kommer upp till försäljning. Har man tur finns det så klart hög tillgänglighet och lågt köptryck. Är man efter sitt webbsökande fortfarande osäker på vad en rimlig prisuppskattning är, kan man också använda sig av sidor som bilpriser.se eller car.info för att opartiskt uppskatta värdet av de modeller man är intresserad av och som ligger ute till salu.
Alla bilar har sin egen offentliga historia
När man väl har fastnat för en annons är det bra att göra lite research innan det är dags att kontakta säljaren. Visst kan man ta säljarens ord för mycket, men en del information finns faktiskt att hitta om alla fordon bara genom att slå upp registreringsnumret på sidor som biluppgifter.se, car.info eller Carfax. Det man vill åt är e När man väl har fastnat för en annons är det bra att göra lite research innan det är dags att kontakta säljaren. Visst kan man ta säljarens ord för mycket, men en del information finns faktiskt att hitta om alla fordon bara genom att slå upp registreringsnumret på sidor som biluppgifter.se eller hos Carfax. Se vår artikel där vi går igenom de olika tjänsterna för att ta reda på biluppgifter!
Det man vill åt är en gedigen bakgrundskoll på bilen. Genom uppgiftskontrollen kan man få ut en mängd väsentlig information gällande just det specifika fordonet man är intresserad av att köpa. Man kan bland annat se hur stor årsskatten för bilen är, och hur många ägare som bilen tidigare har haft. Ägarbyten behöver inte betyda mycket, men en bil med väldigt många ägarbyten (speciellt med korta intervall mellan bytena), kan ringa några varningsklockor. Det är nämligen oftast så att bilar med färre ägarbyten (gärna endast en eller två tidigare ägare), ofta har bättre kondition än bilar med många ägarbyten. Det beror antagligen på att en bil som haft samma ägare under en lång period har större sannolikhet att få den ompyssling en välfungerande bil behöver, där långsiktiga lösningar på uppkomna problem antagligen har eftersträvats. Om flera ägare har haft bilen endast kortare perioder vardera, är det istället större sannolikhet att fundamentala problem inte blivit lösta utan att bilen slussats vidare med endast essentiell justering. En bil med färre ägare har alltså större sannolikhet att vara mer ompysslad, och kan därför vara ett säkrare köp.
Se vår artikel om hur du slår upp vem som äger bilen idag och vilka som har ägt den tidigare.
Skatta mindre med bra miljöval
Årsskatten på en begagnad bil kan variera mycket mellan olika personbilar. Tanken är att bilägarna ska kompensera för sitt koldioxidutsläpp och den påverkan de bilar man äger och kör har på miljön och omgivningen. Skatten går sedan både till regionen och kommunen, och tanken är att skattebidragen från fordonsskatten ska kunna användas till åtgärder för att nollställa den negativa påverkan personbilar har på miljön. Generellt har en bil med lägre miljöpåverkan lägre fordonsskatt, d.v.s. en lätt, bränslesnål bil eller en bil som drivs med förnybar energi (till exempel en elbil) har oftast lägre fordonsskatt än en tung bil med högre bränsleförbrukning som drivs med icke-förnybart bränsle (som bensin och diesel). Bilar där inget koldioxid släpps ut, t.ex. bilar som drivs endast av el, kan man till och med få bidrag för att köpa. För personbilar kan den årliga fordonsskatten i dagsläget variera från 0 -16 000 kr. Därför är det viktigt att man räknar med den årliga skatten i sina beräkningar när man går igenom omkostnaderna och ekonomin inför ett tänkt bilköp.
Om olyckan är framme
En annan obligatorisk omkostnad för en bilägare är bilförsäkring. Genom att ange registreringsnumret på den bil man funderar på att köpa kan man också få prisuppgifter från olika försäkringsbolag för de olika typer av bilförsäkringar de erbjuder. För en något nyare begagnad bil, där garantin ändå gått ut (oftast om bilen är över fem år), kan det vara värt att tänka på en mer omfattande försäkring som inkluderar egen vagn, det vill säga att vid en olycka ersätts både skada vållad på andra fordon, och skada vållad på det egna fordonet. Är bilen däremot gammal och inte värd mycket i sig, kan det kännas onödigt med att betala höga försäkringsbelopp gällande egen vagn. I sådant fall kan man kanske känna att det räcker med ett mindre försäkringspaket som bara gäller skada på andra fordon, och eventuellt ett tillägg om bogsering, då det av olika anledningar kan finnas högre risk för en äldre bil att få motorhaveri och bli stående.
Kontakta säljaren
När man känner sig färdig och välinformerad efter sin bakgrundscheck av den begagnade bilen, är det dags att kontakta säljaren. För en smidig affär, kan det vara bra att ha pratat över telefon med ägaren till bilen innan ett eventuellt möte. Kommer man överens med säljaren? Man behöver så klart inte bli bästa vänner, men det kan vara bra att över ett kort telefonsamtal åtminstone höra att personen på andra ändan för det första är en verklig människa, låter resonabel, och är sakkunnig om bilen han eller hon säljer. För att affären ska kännas säker och trygg är det bra om man vet vem man har att göra med, att alla uppgifter som stått i annonsen verkar stämma också när ni diskuterar bilen, och att säljaren verkar samarbetsvillig. Det är så klart också väsentlig att veta att säljaren faktiskt är ägaren till bilen, och att dessa uppgifter stämmer med de uppgifter man fått från registreringsnumret när man gjorde sin bakgrundsundersökning. Känns allt bra, och inga varningslampor tänds, är det bara att boka in en tid för ett möte och en inspektion av bilen i fråga.
Inspektera mera
Då var det dags att ta en ordentlig titt och inspektera bilen. Är modellen ny för en kan det vara bra att först låta säljaren visa och gå igenom bilens delar och funktioner, både exteriört och interiört. Låt säljaren visa under huven och se till att han eller hon berättar vad som är nytt, gammalt, och vad som kommer att behöva bytas. Kontrollera alla delar själv, och var extra uppmärksam på eventuella kända fel hos bilmodellen. Provkör bilen, och lyssna så att motorn låter som den ska, och testa så att klimatanläggningen fungerar. Leta rost både i lacken och och under bilen. Kolla oljenivån, och se till att bilen inte körts torrt eller läcker. Det är också bra att kolla igenom serviceboken för bilen, och se att det som finns nedskrivet stämmer överens med vad den nuvarande ägaren berättat om bilens underhåll och historik.
Finns det upptäckta fel från när bilen har servats som inte blivit åtgärdade? Har kamremmen byts ut, och i så fall när?
Ställ en extra fråga om kamremmen
På en begagnad bil är det svårt att själv märka om det finns kamremsslitage. Har kamremmen inte bytts eller kollats på länge, är det nästan alltid nödvändigt att be en kunnig mekaniker kolla slitaget på kamremmen och eventuellt byta den ifall slitaget är högt. Skulle remmen brista under körning skadas motorn, och reparationen är både svår och kostsam. Därför är det viktigt att innan köp fastställa när remmen senast checkades. Om det var länge sedan (om bilen gått mer än 12 000 mil sedan senaste checken), får man räkna med en extra kostnad för en mer genomgående service efter det eventuella köpet.
Vad ingår i köpet?
Det är också viktigt att fråga vad man får med till bilköpet. Ingår både sommar- och vinterdäck, och vad är skicket på dessa? Behöver den ena eller den andra typen av däck bytas ut direkt eller ens snart, är det en relativt stor kostnad för plånboken att vara beredd på. Det är mycket att tänka på när man inspekterar en bil innan köp. Känner man att det är mycket att hålla reda på själv, kan det också vara bra att ta med sig en kunnig vän till inspektionen, som kan hjälpa till att ställa de rätta frågorna och se detaljer som man kanske själv hade missat. När allt är inspekterat och klart, måste man till slut överväga sitt potentiella köp. Om inga deal-breakers upptäckts under inspektionen och man känner sig nöjd, är det tid att slå till.
Dags för köp!
Det är dags att köpa bilen. Men i ett privatköp är det alltid värt ett försök att pruta, speciellt ifall det känns rimligt med lite svängrum kring det föreslagna priset efter inspektionen. Det gäller att inte verka alltför entusiastisk som köpare i en prutningssituation, men samtidigt är det ingen som uppskattar skambud eller kärva beteenden så sent i en uppgörelse. Var det föreslagna priset från början långt ifrån ens budget, bör man ha sagt detta i tidigast möjliga skede, innan man bestämt möte med säljaren, för att se om säljaren fortfarande är intresserad av att förhandla. Annars slösar man både sin egen och säljarens tid. Det kan skilja lite på hur mycket man kan pruta, och oftast gäller det att gå försiktigt fram. Man kan till exempel fråga vad säljarens absolut lägsta pris skulle vara för att gå igenom med köpet, och sedan lägga ett första bud strax under det lägsta tänkbara priset. Men som sagt, det handlar mycket om finkänsla, och att kunna läsa av situationen. De flesta som säljer bilar privat räknar med en viss prutmån när de föreslår priset, men det finns självklart de som inte gör det. I slutändan är ändå målet att både köpare och säljare ska känna sig nöjda efter köpet. När man väl kommit överens om priset, ska både säljare och köpare skriva under ett köpekontrakt, och ägarbytet av bilen rapporteras in både av säljaren och av köparen till transportstyrelsen via webben eller via trafikverkets ägarbyte-app. Som lycklig köpare betalar man sedan säljaren, får nycklarna, och kan köra iväg med sin nyförvärvade kärra.