Provkörningen är kanske den viktigaste delen av bilköpet. Det är då man känner om det faktiskt är den bilen som man vill ha. Man känner efter om den känns bra och trygg att köra. De flesta privatpersoner låter dig ta en ganska ordentlig vända med bilen, helst minst 30 minuter. Det är viktigt att man tar sig tiden att provköra bilen ordentligt då man vill vara säker på att man upptäckt eventuella fel och brister. Vissa problem märker man dessutom bara då bilen har blivit varm. Är det hos en bilhandlare som du ska provköra så kanske de till och med låter dig använda bilen under ett dygn. Man får då verkligen möjlighet att känna efter om det är just den här bilen som man kommer att trivas med. Du kan även ha möjligheten att provköra flera olika bilar även av samma modell. På så sätt kan du hitta just den som passar dig bäst.
Det är viktigt att verkligen ta sig tiden att provköra bilen som man är intresserad av. Det handlar ju nämligen om ett beslut som kommer att påverka dig, och även din familj om du har en sådan, under troligtvis flera år framöver. Det är såklart inget som garanterar att bilen kommer vara helt problemfri bara för att du provkörde den ordentligt. Men en ordentlig provkörning kan minska riskerna betydligt då du förhoppningsvis hittar de eventuella fel som bilen kan ha. Men vad ska man då tänka på när man sitter där i bilen för första gången? Det är det vi ska titta lite närmare på i den här artikeln.
Innan man sätter sig i bilen
När det är första gången man ska köra bilen så vill man ta reda på att allt fungerar och att den är trygg att köra iväg med. Det är därför bra om man gör någon slags förbesiktning. Det är det som många gör innan man tar med bilen till besiktningen. Innan man ska åka och besikta bilen vill man nämligen säkerställa att allt fungerar som det ska. Ta exempelvis reda på om alla lampor fungerar, och att den har tillräckligt mycket olja i motorn. Kontrollera även kylarvätskenivån samt nivån på spolarvätskan för säkerhets skull.
Förhoppningsvis så har man redan kollat efter eventuella läckage från motor och växellåda. Man brukar även leta efter eventuell rost. Kontrollera speciellt runt och i hjulhuset men även på avgasröret samt bärande delar. Kontrollera även att däcken inte är alltför slitna då detta är både farligt och olagligt. Slutligen så kan du fråga ägaren om det är något som man bör tänka på när man ska köra bilen. Fråga även vad den har för försäkring så att du är säker på att du får köra bilen och att det inte är olagligt. Om något händer så är det heller inte helt katastrof med rätt försäkring. Man bör också ha kontrollerat att han som ger dig nycklarna verkligen är den rätta ägaren av bilen. Detta kan man kontrollera hemma på transportstyrelsens hemsida men man kan även få be att se ägarbeviset på plats.
Innan man kör iväg med bilen
När man sedan sätter sig i bilen så finns det ytterligare kontroller att göra. Det första man ska titta på är instrumentbrädan. När du startar bilen så lyser alla de små lamporna. Dessa visar status för bland annat motor, airbags och bromsar. Men lamporna bör slockna efter en liten stund. Håll kolla så att verkligen alla ljus tänds från början och även att alla lysdioderna släcks efter en liten stund. Skulle inte alla tändas och släckas så kan båda dessa problem indikera att något inte står riktigt rätt till med bilen.
Kolla att all elektronik fungerar som radio, klimatanläggning, fönsterhissar och så vidare. När man sedan startat bilen så kan det vara bra att kontrollera om det ryker för mycket ur avgasröret. Be gärna din kompis kontrollera detta medan du gasar lite. Ryker det mycket så kan detta vara ett dåligt tecken. Däremot så ryker det alltid mer om bilen skulle vara kall, kolla därför gärna en extra gång när ni kommer tillbaka från provkörningen. Känn även efter hur det känns när du för växelspaken från en växel till en annan, det bör kännas smidigt och inte låta konstigt. Är det en automatväxlad bil så bör den kunna nå alla funktioner utan problem. Bilen bör inte rycka till när du väljer mellan D – N – och R. När du sedan kör iväg så bör den heller inte kännas seg eller långsam när den växlar.
Slutligen, något av det viktigaste är att kontrollera bromsarna. När man kör iväg så vill man kunna stanna utan problem. Det är även viktigt att veta om de tar bra så att man vet hur lång bromssträcka man behöver. När man börjar köra bör man därför bromsa och kontrollera dem innan man kör iväg på riktigt. Bromsarna ska vara vibrationsfria och bör inte heller ge ifrån sig ett skrapande ljud då det kan vara tecken på ojämnt nötta bromsar eller att det helt enkelt är dags att byta dem.
Det slutliga körprovet
När man har gjort alla kontroller och faktiskt kört iväg så finns det andra saker att tänka på. Hur låter bilen? Man vill helst inte höra några skallrande, vinande eller klonkande ljud speciellt inte från fjädringen eller hjulupphängningen. Hör du några missljud när du gasar? Har man en automatlåda så ska man helst först köra på lite lägre varv för att sedan gasa ordentligt så att man märker om automatlådan hänger med och inte varvar allt för mycket utan att egentligen accelera tillräckligt.
Man bör även känna hur den känns på vägen, drar bilen åt något håll? Märker man att den är svår att hålla i en rak kurs så kanske det behövs en hjulinställning. Det skulle dock även kunna tyda på allvarligare problem vilket gör att det är onödigt att chansa. Fungerar servostyrningen som den ska? Kör gärna någonstans, exempelvis en tom parkering. Där kan du prova göra några tajta svängar. Passa även på att ta ut svängarna ordentligt. Det bör kännas och låta bra vad än du gör. Man bör alltid känna och lyssna efter möjliga fel, speciellt när man gör något nytt. Med andra ord är det inte dags att lyssna på musik medan man provkör, därför kollar man om radion fungerar innan man kör iväg och inte när man redan är ute och kör.
Är den manuell så är det extra viktigt att också känna efter så att växellådan känns bra även i denna delen av provkörningen. Fungerar kopplingen som den ska eller börjar den vara nött? Om du inte når dragläget förrän du nästan helt har släppt upp kopplingspedalen så kan det betyda att kopplingen börjar bli lite väl sliten, och att byta koppling är oftast inte en särskilt billig affär. Ett annat problem man bör kolla efter är hur backväxeln känns. Även i dagsläget så kan vissa mindre och enklare bilar ha problem med en osynkroniserad backväxel. Det innebär att man kan höra ett skorrande ljud från dreven i växellådan om bilen inte står helt stilla när man lägger i backen. Det finns med andra ord mycket att tänka på. Trots det så handlar allt i slutändan om samma sak: Känns den bra? Låter den bra? Är den trygg och bekväm? Vill man försäkra sig lite extra så kan man även ta med bilen till ett besiktningsbolag, alternativt ta med sig en mekaniker som kan kolla igenom bilen på plats innan man fattar det slutgiltiga beslutet.
Lite extra punkter man kan ha i åtanke
Skulle det vara så att du inte har kört den bilmodellen du kollar på tidigare så kan det vara värt att ta sig tiden att provköra flera bilar av samma modell. Detta kommer ge dig mer erfarenhet av bilmodellen och det blir lättare att upptäcka eventuella fel och brister som bilen kan ha. Glöm inte heller att läsa på om bilmodellen som du vill köpa.
Det kan även vara bra att provköra bilen på olika vägar. Med andra ord, kör inte bara stads – och landsvägar, utan även mindre bekväm väg som exempelvis kanske en grusväg eller liknande så att du vet även hur detta låter och känns. Blir det väldigt bullrigt? Är det okej för dig? De flesta bilar kommer såklart att låta hursomhelst, men frågan är hur mycket ljud du accepterar. Det handlar även om att lyssna så att det inte smäller alltför mycket i bildelar som exempelvis stötdämparna.
Känns bilen bekväm för dig att sitta och köra i? Är det lätt att justera förarstolen så att du når allting lätt och har en bra uppsikt över vägen. Ser du allt du behöver komma åt tydligt? Känns bilen för liten eller för stor? Har ni barn? Kontroller att de lätt får plats och sitter bekvämt och säkert i baksätet. Behöver ni fortfarande barnstolar så kan det vara en bra idé att ta med dem så att ni kan kontrollera att de passar där de ska sitta och sitter så som ni vill.
Brukar ni åka på familjeresor så är bagageutrymmet viktigt. Kommer ni få plats med allting ni vill ha med er? Går det lätt att lasta eller känns lastutrymmet högt och obekvämt? Kan någon stol kanske tas ut ur bilen så att ni får plats med exempelvis skidor om ni ska på skidsemester? Finns det möjlighet att sätta på en takbox om ni skulle vilja det? Har den dragkrok? Innan man åker och provkör så bör man ha tänkt efter vilka detaljer som är väsentliga för er familj. Mycket av detta går att fråga om innan man åker och provkör men bör sedan även kontrolleras på plats. Prova gärna ta ut ett säte om detta är viktigt för er, var det lätt eller svårt?
Håll ögonen öppna för att ägaren försöker dölja några fel. Har han varmkört bilen innan du kom? Försöker han dölja hur svårstartad bilen är? Man bör få kallstarta bilen så att man vet att även detta fungerar. Vissa problem märker man också bara när bilen är kall. Har den fyrhjulsdrift så är det bra att kontrollera den, helst i backar.
Sista bedömningen
I slutändan så är det du som bestämmer hur många fel och brister du kan acceptera. Vad är det som du egentligen letar efter? Kan du tänka dig att göra några mindre reparationer? Se bara till att du verkligen är säker på vad det är som behövs göras så du inte får några otrevliga överraskningar. Är du inte själv mekaniker så kan det som sagt vara värt att antingen ta med sig en mekaniker eller ta bilen till besiktningen. Dock så är det viktigaste är inte nödvändigtvis hur många problem bilen har, utan hur du känner angående bilen när du har alla fakta i handen. Gillar du bilen? Känns den bekväm för dig? Uppfyller den dina krav? Detta är det viktiga. Sedan om det behövs köpas nya däck eller bytas några stötdämpare så går det oftast användas som argument för att få pruta ganska rejält på priset. Man bör dock känna efter ordentligt om man är okej med att göra den investeringen i sin nya bil. Såklart så får man nästan räkna med vissa problem med en begagnad bil. Kanske något stenskott på motorhuven till exempel.
Ska man däremot köpa en nyare bil hos en bilhandlare så behöver man inte vara lika orolig för dolda fel. Då är pris och hur bekväm man känner sig med bilen a och o. Man bör då framförallt passa på att provköra flera olika bilar, även om de skulle vara av samma modell. Man vill nämligen hitta den bilen som passar en som handen i handsken. Såklart så ska man alltid be att få se bevis på vad bilhandlaren säger. Man ska aldrig lita helt blint på en person. Men man har trots allt lite mindre anledningar för att vara misstänksam. Dock brukar bilar hos en bilhandlare vara något dyrare i allmänhet än när du köper av en privatperson då firman behöver gå med vinst. Man får med andra ord betala ett pris för den ökade säkerheten. Huruvida man är villig att göra så är helt upp till en själv.